عکاسی صنعتی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در دنیای تجارت امروز، رقابت زیادی در بین کسب و کارها وجود دارد و هر کدام به دنبال بیشتر دیده شدن محصولات خود هستند، به طوری که میزان فروش و عرضه بیشتری داشته باشند. همانطور که مشخص است، اغلب کسب و کارها در حال حاضر سایت و یا فروشگاه اینترنتی برای عرضه محصولات و خدمات خود دارند. همین امر، بحثی به نام عکاسی صنعتی را معرفی کرده که از این طریق بتوان محصولات را در نمایی بهتر، واضح‌تر و جذاب‌تر به مشتریان و مخاطبان عرضه داشت.
عکاسی در صنعت، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و تمامی موارد از جمله وب سایت‌ها، بروشورها و تبلیغات تلویزیونی نیز نیازمند تصاویر باکیفیت و حرفه‌ای هستند. این نوع عکاسی یک زمینه تخصصی در این هنر است که موجب می‌شود تا صاحبان مشاغل با مشتریان ارتباط درستی برقرار کنند. عکس‌ها نه تنها باید رنگ خوبی داشته و نکات برجسته را نشان دهد، بلکه باید به نوعی موثر، مفهوم عکس را در کمتر از یک ثانیه منتقل کند. همین امر موجب می‌شود تا به یک عکاس ماهر که تجربه عکاسی در این زمینه را داشته باشد، نیاز خواهد بود. در ادامه بیشتر در این رابطه توضیح داده می‌شود.

عکاسی صنعتی در استودیو گرافیک

عکاسی صنعتی چیست؟

عکاسی صنعتی (industrial photography)، یکی از حوزه‌های وسیع این رشته بوده و چندین شاخه و تخصص را در برمی‌گیرد. این نوع عکاسی به شاخه‌هایی از عکاسی با ارائه اهداف تجاری اشاره داشته تا از این طریق بتواند یک کالا، برند و یا حتی یک فرد را تبلیغ کرده و خدمات و کالای مورد نظر را به فروش برساند. همه کسب و کارها می‌توانند با داشتن عکس‌های باکیفیت از محصولات و خدمات خود، توجه مشتریان بیشتری را به خود جلب کرده و علاوه بر تأثیرگذاری، ماندگاری زیادی در ذهن آن‌ها داشته باشد. این امر برای موفقیت و پایداری کسب و کارها لازم و ضروری خواهد بود. در واقع کسب و کارها نیاز دارند تا در فضای مجازی و حقیقی، خود را به مخاطبان و گروه‌های هدف معرفی کرده و جلوه‌های بصری مناسبی در ذهن آن‌ها ایجاد کنند.
به عبارتی می‌توان گفت که هر نوع عکاسی با هدف فروش انجام شود، در دسته عکاسی از نوع صنعتی قرار می‌گیرد. این نوع عکاسی در واقع عکس‌برداری از محصولات، خدمات و گاهاً افراد مشهور است تا در کمپین‌های تبلیغاتی نظیر مجلات، روزنامه‌ها، کاتالو‌گ‌های تبلیغاتی، وب‌سایت‌ها، فضای مجازی و دیگر موارد از آن‌ها استفاده شود. تصاویری که افراد بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی، کاتالوگ‌ها، وب‌سایت‌های تجاری و دیگر موارد تبلیغاتی مشاهده می‌کنند، حاصل تلاش عکاسان این حوزه بوده و آگاهی مشتری را از یک برند افزایش می‌دهد.

تفاوت عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی

در همان وهله اول، عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی با یکدیگر یکسان به نظر می‌رسند، اما این دو نوع عکاسی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. در واقع عکاسی تبلیغاتی به نوعی شاخه‌ای از عکاسی‌های صنعتی به حساب آمده و جزو زیرمجموعه‌های آن قرار می‌گیرد. به طور خلاصه، تفاوت این نوع عکاسی و عکاسی تبلیغاتی در این است که عکاسی‌های تبلیغاتی، جلوه‌های بیشتری داشته و اطلاعات بسیاری را مخابره می‌کنند. این عکس‌ها به گونه‌ای هستند که یک داستان را به نمایش می‌گذارند. در نوع صنعتی اما به نمایش یک المان خاص پرداخته خواهد شد. هدف از هر دو نوع عکاسی، فروش بیشتر محصولات است اما باید در مکانی درست از هرکدام استفاده شود.

در واقع در عکاسی‌های صنعتی، جزئیات به طور کامل نمایش داده شده و تمرکز عکاسی به طور کامل بر روی سوژه است. عکاسی تبلیغاتی اما به دنبال ایجاد یک حس نیاز در کاربران بوده و با روش‌های خلاقانه‌ای این حس را به کاربر القا می‌کند که باید محصول را خریداری کند. همچنین در تصاویر صنعتی هیچ چیزی به جز محصول قرار ندارد تا ذهن مخاطب تنها بر روی آن متمرکز شود. در عکاسی تبلیغاتی اما از عناصر کمکی برای ایجاد خلاقیت بیشتر استفاده کرده و می‌تواند موجب انگیزه خرید در کاربر گردد.

عکاسی صنعتی
عکاسی صنعتی استودیو گرافیک

مزایای استفاده از عکاسی صنعتی

هدف اصلی از عکاسی صنعتی همان متقاعدسازی مشتری خواهد بود. بنابراین اصلی‌ترین مزیت این عکاسی، جلب نظر مشتری و ارائه شیوه‌های جدید فروش و خلاقانه‌ است.  برای رسیدن به چنین هدفی به عکاسان حرفه‌ای و خلاق نیاز هست تا با شناخت بازار هدف و درک نیازهای مخاطبان، بتوان سوژه‌ها را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشید. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین مزایای این نوع عکاسی عنوان خواهد شد؛

1. افزایش کیفیت عکس‌ها و تصاویر برند

در عکاسی‌های صنعتی، تصاویر کالا و خدمات به شکل بسیار حرفه‌ای خواهند بود. مشتری به نحو موثری، از ذات فعالیت برند و محصول آگاه میشود و یک وجه حرفه‌ای‌گری برای برند به وجود می‌آورد.

2. افزایش سطح برتری برند نسبت به سایر رقبا

در صورتی که کسب و کارها و صنایع به دنبال برگزاری یک رویداد بزرگ هستند، استخدام یک عکاس صنعتی می‌تواند این رویداد را جذاب‌تر کند. صنایع و شرکت‌ها می‌توانند این تصاویر را در وب‌سایت‌های رسمی خود منتشر کرده و همچنین بر این اساس، بروشور و کاتالوگ چاپ کنند. و این امر می‌تواند موجب برتری برند در بین مشتریان شده و بسیار در بحث رقابت موثر است.

3. افزایش سطح آگاهی از برند با عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی و خلاقانه می‌تواند تأثیر بسیاری بر روی مشتریان داشته و آن‌ها از مشتریان بالقوه به بالفعل تبدیل کند. همچنین این امر در افزایش فروش نیز بسیار موثر خواهد بود.

4. افزایش فروش و بازگشت سریع‌تر سرمایه

عکاسی‌های صنعتی به نحو مبتکرانه و خلاقانه می‌تواند بر روی بهبود فروش کلی و بازگشت سریع‌تر سرمایه تأثیر زیادی داشته باشد. در صورتی که یک شرکت در کنار تصاویر محصولات و خدمات خود، توضیحات مربوطه را نیز لحاظ کند، سطح فروش به طور مستقیم افزایش می‌یابد.

عکاسی صنعتی

جمع‌بندی

یکی از پرطرفدارترین شاخه‌های عکاسی، عکاسی صنعتی بوده که علاوه بر جذابیت، درآمد خوبی نیز به همراه دارد. در این نوع عکاسی، عکاس از محصولات مختلف به نوعی تصویربرداری می‌کند تا جزئیات محصول مشخص بوده و در عین حال جذاب و باکیفیت باشند. عکاسی مواد غذایی نیز نوعی از عکاسی‌های صنعتی است. مهم‌ترین مزیت استفاده از این عکاسی نیز افزایش فروش و آگاهی مخاطبان از برند خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up